Zgomotele produse de masina, mai exact de motor, au nevoie de atentie mare din partea soferului pentru ca acesta sa poata actiona atunci când este necesar.

Zgomotele produse de masina trebuie sesizate cat mai repede de catre sofer, iar urmatorul pas este vizita la un service auto pentru depistarea cauzelor. Este evident faptul ca motorul masinii este unul din cele mai importante componente si in conditii normale ar trebui sa „toarca” fara probleme. Cu toate astea, daca observi sunete asemanatoare tusei sau ca o raguseala, ceva nu este in regula.

Un motor care merge perfect are nevoie de un mix exact de aer si carburant, pentru a exista o anumita balanta. Sunt mai multe componente ale motorului unde aerul si carburantul nu sunt procesate asa cum trebuie, asa ca zgomotele produse de motor pot indica faptul ca ceva nu este in regula cu aceste componente. In timp ce unele cauze pot fi reparate simplu si usor, altele sunt mult mai complicate. Un diagnostic corect din partea unui mecanic auto iti va spune cu siguranta care este problema si cum poate fi remediata.

Fii atent la conditii

Este necesar sa observi situatiile si conditiile in care motorul masinii incepe sa scoata acele sunete. Se intampla atunci cand masina este parcata pentru mai multe ore, sau acest lucru se intampla constant? Mai sunt si alte simptome, cum ar fi emisia fumului pe teava de esapament? Incearca sa iti amintesti chiar si detaliile care pot parea neinsemnate pentru tine, dar pentru mecanicul tau pot sa conteze.

Masinile de ultima generatie 

Cu cat masinile continua sa avanseze si sa se dezvolte asa si tehnologia se modernizeaza. Motoarele de ultima generatie monitorizeaza carburantul, sistemele de combustie si evacuare. In general, acest lucru este facut pentru verificarea emisiilor si bunul lor mers. S-ar putea sa gasesti si martorul „Check engine” aprins. Mecanicii au o treaba mai usoara atunci cand verifica motoarele masinilor mai moderne, dar in acelasi timp sunt multe semne comune care pot fi verificate si pe masinile din generatiile mai vechi.

Care sunt cauzele comune ale unui motor zgomotos?

 

Filtrul de aer murdar

Filtrul de aer are un rol important in motorul masinii. Este realizat pentru a preveni intrarea in motor a resturilor, murdariei, prafului, polenului, musculitelor si altor substante. Multe filtre de aer au un element din hartie, impaturit, si care in timp va deveni murdar si se va infunda. Cand acest lucru se intampla, nu va mai functiona la fel de eficient ca unul nou. Multi specialist sugereaza schimbarea filtrului de aer in fiecare an sau la fiecare aproximativ 20.000 km.

Daca filtrul nu functioneaza asa cum trebuie, va reduce fluxul de aer primit de motor si va cauza acel sunet de care vorbim. O alta problema posibila include o economie mai redusa de carburant, putere redusa a motorului si un miros puternic de carburant.

O simpla inspectie vizuala iti poate spune conditia filtrului de aer. Un filtru nou este alb sau o culoare cat mai aproape de alb. In timp, Zgomotele produse de motorul masiniiculoarea se va inchide si resturile se vor aduna incet, incet. Cu toate astea, anumiti contaminanti precum polenul sau praful nu pot fi depistati asa usor. Daca conduci in conditii de praf sau murdarie sau pur si simplu in trafic aglomerat, este mult mai probabil ca filtrul de aer sa trebuiasca sa fie schimbat mai des.

Schimbarea unui filtru de aer murdar este relativ simpla si nu foarte costisitoare. Schimbarea unui filtru nu te va scapa doar de zgomotele acelea enervante, dar iti va imbunatati si consumul de carburant si puterea de acceleratie. Evident, asta inseamna mai putine vizite pana la benzinarie si o experienta a condusului cu mult imbunatatita.

Bujii vechi si/sau cabluri de aprindere

O alta potentiala cauza a zgomotelor produse de motorul masinii este proasta functionare a bujiilor si/sau a cablurilor de aprindere. Bujiile tind sa reziste in jur de 50.000 km, in timp ce cablurile de aprindere pot rezista chair si de doua ori mai mult. Desigur, aceste cifre depind si de stilul de condus al soferului si cat de bine ingrijite sunt aceste componente. Ca parte a planului de intretinere, ele trebuie verificate, curatate sau inlocuite atunci cand este nevoie. La fel ca zgomotele ciudate, mai sunt si alte semne care necesita atentie. Daca ai probleme in pornirea masinii dimineata, bujiile vechi pot fi cauza. In caz contrar, masina poate da rateuri din cand in cand. Atentia ar trebui indreptata si catre consumul mai ridicat de combustibil, dar si lipsa de accelerare. Semnele unor bujii vechi sunt asemanatoare cu cele ale unui filtru de aer murdar.

Injectori de combustibil infundati

Este probabil ca zgomotele produse de motor sa fie cauzate de injectorii de combustibili infundati. In cazul masinilor moderne, emisiile sunt controlate, iar eficienta carburantului este mult mai buna decat in cazul masinilor mai vechi. Injectoarele de inalta presiune sunt realizate pentru a distribui cantitatea suficienta de combustibil catre fiecare cilindru, la timpul potrivit. Pentru ca aceste injectoare lucreaza intr-un spatiu cu temperaturi foarte ridicate si presiune inalta, este foarte usor ca acestea sa se infunde. Atunci cand mai putin carburant trece prin injectoare, acest lucru poate duce la zgomotele emise de motor, la dificultatea motorului de a sta la relanti, dar si la o performanta redusa.

Pentru a-i mentine mai curati pentru mai mult timp, este indicata folosirea benzinei de calitate premium care are o concentratie mai mare de detergent pentru prevenirea depozitarii carbonului in motor. Alternativ, se pot folosi aditivi pentru curatarea injectoarelor. Oricum ar fi situatia, consulta-te cu mecanicul auto!

Senzorul de oxigen defect (Sonda Lambda)

O alta cauza comuna a zgomotelor produse de motorul masinii este defectiunea senzorului de oxigen. Este o caracteristica esentiala a sistemului de emisie. Se afla in sistemul de evacuare pentru a monitoriza continutul de oxigen din zona. Problemele pot aparea atunci cand este acoperit de depozite de carbon, sau pur si simplu se uzeaza. Ca rezultat, va trimite informatii irelevante computerului. Probleme la relanti a masinii si o economie de combustibil redusa pot fi alte probleme prezente. De asemenea, daca auzi un sunet ca de sasait, acesta te poate indruma catre zona cu probleme. Pe de alta parte, poti descoperi si aprinderea martorului „Check engine”, dar daca nu esti sigur de cauza, du masina la un service auto profesionist pentru a stabili cauza exacta.

Alte cauze posibile

Daca masina ta are la bord peste 160.000 km, nu va fi usor sa urmaresti problema si sa o legi de una din cauzele mentionate mai sus. Din pacate, este probabil ca problema sa fie mai serioasa. Una din ele este problema de compresie sau uzura unor componente importante care necesita interventii majore.