Intretinerea motorului masinii este esentiala si deloc costisitoare daca este realizata periodic.

Intretinerea motorului consta in mare parte in controalele de rutina, lucru valabil si pentru restul componentelor masinii. Motorul este considerat inima masinii si totodata cea mai scumpa piesa de inlocuit. De aceea, este atat de important ca vizitele la un service auto sa fie facute la un interval bine stabilit.

Verificarea regulata a uleiului de motor

Schimbarea regulata a uleiului de motor este unul din cele mai bune lucruri pe care il poti face pentru masina ta. Motorul are rolul de a transforma energia chimica din combustibil in energie mecanica pentru a pune masina in miscare. De asemenea, el contine multe componente mobile metalice care provoaca frecare si genereaza caldura. Frictiunea si caldura merg mana in mana si influenteaza performanta motorului. Fara uleiul de motor care sa lubrifieze aceste componente mobile, motorul masinii tale va produce zgomote puternice atunci cand este pus in functiune si totodata va consuma mai mult carburant.

Intretinerea motorului masinii are la baza verificarea si schimbarea uleiului de motor!

Cat de des trebuie schimbat uleiul de motor?

Intervalul de schimbare a uleiului de motor depinde de tipul masinii, stilul de condus si cat de des este utilizata. Pentru masinile din generatia noua, schimbarea uleiului trebuie facuta la 8000 km. Desigur, sunt unele motoare al caror ulei poate fi schimbat la un interval mai mare. Pentru siguranta masinii tale este indicat sa consulti recomandarile producatorului.

De ce trebuie schimbat uleiul de motor?

Pe masura ce masina este condusa, uleiul se degradeaza. Acesta se descompune si isi pierde proprietatile de lubrifiere din cauza caldurii produse de motor. In conditii normale uleiul si combustibilul nu se amesteca. Insa, in timp, particulele minuscule de carbon reusesc sa ajunga in uleiul de motor. Acest lucru creste frecarea si accelereaza uzura. Respectarea intervalului de schimbare a uleiului si mentinerea unui nivel echilibrat previne afectarea motorului.

Verificarea sistemului de racire

Motorul masinii are nevoie de un sistem care sa-l ajute sa scape de caldura excesiva generata de procesul de ardere a combustibilului. Radiatorul, termostatul, pompa de apa si lichidul de racire formeaza sistemul de racire. Verificarea periodica a fiecarei componente in parte este obligatorie pentru bunul mers al intregului sistem.

Schimbarea filtrului de aer

Filtrul de aer are rolul de bariera intre motor si aerul de afara. Are rolul de a preveni patrunderea in motor contaminantilor si a resturilor care ar putea sa-l blocheze sau avarieze.

Pentru a functiona in parametri normali, motorul are nevoie de un mix intre aer si combustibil. Cantitatea aerului curat primit de motor este foarte importanta. In cazul unui mix intre combustibil si aer nefiltrat asa cum trebuie, motorul va incepe sa scoata sunete ciudate, puterea va scadea, iar consumul va creste.

Desihur, exista factori externi pe care nu ii putem controla, dar care genereaza uzura timpurie a filtrului de aer. Conditiile in care conducem masina, de exemplu, sunt foarte importante. Daca un autovehicul este utilizat pe drumuri nepavate, pline de praf sau pietris, inlocuirea filtrului de aer va trebui facuta mai devreme decat in mod normal.

intretinerea motorului in parametri normali

Curatarea sau inlocuirea bujiilor

Daca motorul are probleme la pornire, in timpul accelerarii sau cand sta la relanti, inlocuirea bujiilor ar putea fi necesara. Bujiile se uzeaza cu fiecare pornire a motorului. Este de preferat ca bujiile sa fie inlocuite la fiecare 50 000 km, in cazul bujiilor standard cu varf din cupru. In cazul bujiilor cu varf de platina sau iridiu, inlocuirea poate fi efectuata la fiecare 160 000 km.

Inlocuirea curelelor uzate

Majoritatea componentelor auto depind in mod direct de energia transmisa de motor, in timp ce altele primesc energia prin intermediul unei curele, cunoscuta sub numele de curea de transmisie. Unele masini au mai multe curele. Desi sunt facute sa reziste unor presiuni foarte mari, curelele se uzeaza in timp si trebuie inlocuite. O curea de transmisie care nu functioneaza in parametri normali, poate afecta performanta vehiculului. Daca aceasta curea se rupe, daunele cauzate motorului pot fi atat de grave incat masina va avea nevoie de tractare.

Inspectarea in mod regulat a curelei de transmisie este vitala, iar daca aceasta este imbibata in ulei, va trebui inlocuita imediat. Primul semn al uzurii curelei este zgomotul de scartait atunci cand masina este in miscare sau cand turezi motorul. Asigura-te ca un profesionist va inspecta cureaua de transmisie si cureaua de distributie la intervale de timp bine stabilite. Astfel, vei putea preveni reparatii extrem de costisitoare pe viitor.

Monitorizeaza consumul de combustibil

O mutitudine de factori poate afecta performanta motorului. Cu toate ca acesti factori au nevoie de o competenta profesionala si experienta in domeniu pentru a fi evaluati, poti observa fara probleme consumul de combustibil. Acest lucru este si din cauza faptului ca un motor bine intretinut, care functioneaza cum trebuie, va avea o rata de consum stabila. Daca observi ca realimentezi mai des decat o facea inainte, dar obiceiurile tale de condus si conditiile nu se schimba, atunci ceva este in neregula.

Un alt motiv pentru cresterea de consum a carburantului poate fi presiunea din anvelope. Daca presiunea este prea scazuta, motorul va depune mai mult efort. In acelasi timp, orice greutate in plus care se afla in masina va cauza un consum mai mare.

Realimentati inainte ca rezervorul sa fie gol

In timp, sunt sanse ca rezervorul masinii sa acumuleze sendimente. In acest caz, daca masina este condusa pana cand ramai fara combusibil, este posibil ca unele sendimente sa blocheze filtrul de combustibil sau chiar sa ajunga la motor. Ideal ar fi sa realimentezi in momentul in care nivelul combustibilului a ajuns la un sfert.

Intretinerea motorului masinii prin respectarea pasilor mentionati mai sus, va contribui la prelungirea vietii acestuia si la imbunatatirea functionarii.