Intretinerea auto pe timp de iarna: ce sa nu faci niciodata
Intretinerea auto pe timp de iarna necesita mai multa atentie din partea soferilor din cauza fenomenelor extreme.
Intretinerea auto pe timp de iarna consta in mai multe procese de pregatire a masinii. Din fericire, se pot gasi o multitudine de sfaturi pe internet, dar si pe blogul nostru. Bineinteles ca si vizitele intr-un service auto de incredere sunt necesare si benefice daca sunt realizate in intervale mai scurte de timp.
In acest articol ne propunem sa dezbatem lucruri care nu ar trebui sa faca parte din intretinerea auto pe timp de iarna. Modul in care o masina este ingrijita in aceasta perioada se va reflecta in conditia ei atunci cand temperaturile revin intr-un interval normal.
NU folosi apa fierbine pentru dezghetarea parbrizului
Cu siguranta sunt dimineti in care gasesti un strat gros de gheata pe parbriz. Ultimul lucru pe care vrei sa-l faci este sa petreci o jumatate de ora curatand centimetru cu centimetru de gheata. Din pacate, multi soferi decid sa stropeasca cu apa fierbinte pentru a grabi procesul de dezghetare. De ce este o idee proasta? In primul rand, exista posibilitatea sa te ranesti, iar in al doilea rand, atunci cand apa fierbinte vine in contact cu suprafata rece a parbrizului poate cauza fisuri adanci. Inlocuirea parbrizului este costisitoare asa ca inarmeaza-te cu multa rabdare.
Daca masina este inghetata, NU porni stergatoarele
Nu incerca sa dezgheti parbrizul cu ajutorul stergatoarelor. Lamele stergatoarelor sunt fabricate din cauciuc, iar orice incercare de indepartare a ghetii le va rupe. In acelasi timp, un parbriz inghetat va lipi lamele de suprafata lui. Pornirea stergatoarelor este de evitat in aceasta conditie. Motorasul stergatoarelor de parbriz este o componenta delicata, destul de costisitor de inlocuit. Daca prognoza meteo anunta temperaturi negative, asigura-te ca lasi stergatoarele in pozitie verticala. O alta practica buna folosita de soferi este acoperirea lor cu sosete vechi.
NU neglija presiunea anvelopelor
Presiunea anvelopelor este, poate, cea mai neglijata parte a unei masini. Daca iti doresti sa conduci in siguranta in conditii meteo nefavorabile, trebuie sa fii la curent cu presiunea din anvelope si cu programul de mentenanta auto. O presiune prea scazuta sau prea ridicata poate duce la accidente majore, pana de cauciuc sau probleme de franare, acceleratie, tractiune. Un lucru util pe care il poti face este sa achizitonezi anvelope de calitate foarte bune, speciale pentru iarna.
NU neglija bateria masinii
Temperaturile extreme (ridicate sau scazute) pot deteriora bateria pana in punctul in care aceasta nu mai functioneaza. Cand temperatura scade sub 0 grade, sistemul electric al masinii va depune mai mult efort la pornire. De aceea, bateria trebuie verificata inaintea perioadelor foarte reci. Daca nu te pricepi, apeleaza la un specialist.
NU uita de sistemul de racire al masinii
Componenta care necesita cea mai putina ingrijire este, probabil, sistemul de racire. Cu toate astea, in timpul conditiilor meteo extreme, este necesara inspectia lui la intervale mai mici de timp. Sistemul de racire are rolul de a impiedica supraincalzirea motorului, iar antigelul previne inghetarea sistemului. Ce e de facut? Verifica starea antigelului din timp si daca este nevoie, suplimenteaza nivelul lui sau inlocuieste-l.
NU lasa rezervorul gol
Alimenteaza masina inainte ca indicatorul de combustibil sa atinga linia rosie. In timpul perioadelor cu temperaturi negative, un rezervor aproape gol poate ingheta din cauza aerului umed ramas in interior. Cu cat nivelul de combustibil este mai ridicat, cu atat va fi mai putin spatiu ramas pentru ca aerul umed sa se cristalizeze.
NU incalzi masina pentru mult timp
Incalzirea masinii inainte de pornirea la drum este o practica acceptata de toti soferii, sau macar majoritatea. Intrebarea este: pentru cat timp? Daca incalzesti masina pentru aproximativ 2-3 minute, poate fi benefic pe termen lung pentru motor. Daca depasesti acest interval, iti poate afecta negativ motorul.
Vara, uleiul de motor are un grad de vascozitate mai mic, deci incalzirea masinii nu este necesara. Daca vrei sa te asiguri ca procedezi ca la carte, poti conduce la o viteza mai mica timp de cateva minute. Astfel, motorul se va incalzi treptat pana la temperatura optima de functionare. Iarna, este necesar sa astepti ca uleiul de motor sa piarda din vascozitate astfel incat componentele care sunt puse in miscare sa poata functiona la nivel optim.
Accelerarea masinii
Din cauza drumurilor inghetate si a vizibilitatii reduse, anotimpul rece nu este momentul in care vrei sa pui la incercare franele masinii. Franele nu sunt la acelasi nivel de eficienta ca pe timpul verii. Pe un drum uscat, anvelopa va avea intotdeauna o tractiune mult mai buna cu soseaua. Accelerand in conditii de iarna, nu doar ca iti pui viata ta si pe a pasagerilor in pericol, dar si ceilalti participanti la trafic sunt afectati. Nu este nimic rau in a conduce la o viteza redusa daca ajungi in siguranta la destinatie.
Intretinerea auto pe timp de iarna este necesara pentru evitarea unor reparatii mult mai costisitoare!