Volanul masinii este o componenta importanta care ne ofera control si siguranta atunci cand conducem.

Volanul masinii trebuie sa fie usor atunci cand dorim sa-l manevram. Daca in timp ce sofam simtim ca volanul se roteste greu, trebuie sa ne gandim ca punem in pericol atat siguranta noastra si a pasagerilor, dar si a celorlalti participanti la trafic. Daca intampinam dificultati in folosirea volanului este foarte posibila prezenta unei probleme grave a sistemului de directie. In acest caz este indicata prezentarea vehiculului la un service auto autorizat.

De ce este volanul masinii greu de invartit?

Masinile din generatiile vechi au sistem hidraulic, pe cand cele noi (din ultimele doua decenii) au un sistem electric. In consecinta, partile care pot cauza aceasta problema variaza de la un sistem la altul. Cu toate acestea, in cele mai multe cazuri, volanul este greu de invartit din cauza presiunii inadecvate a anvelopelor, a curelelor auxiliare (numite si curele serpentine) si alti factori. Aflarea adevaratului motiv necesita o inspectie riguroasa a intregului sistem

Volanul masinii se roteste greu

Cauzele functionarii greoaie a volanului masinii

Cureaua de servodirectie este slabita sau deteriorata.

Aceasta este una din cele mai importante parti ale sistemului de directie pentru ca are rolul de a mentine pompa de servodirectie, alternatorul si aerul conditionat in functiune. Ele tind sa se uzeze in timp deoarece functioneaza de fiecare data cand pornim masina. Ignorand aceasta problema, cureaua se va rupe in cele din urma. Aerul conditionat nu va mai functiona, iar volanul nu se va mai roti.

Presiune prea ridicata sau scazuta a anvelopelor

Chiar daca pentru multi soferi poate parea o cauza putin probabila a rigiditatii volanului, pana si anvelopele cu o presiune putin scazua vor cauza rotirea greoaie. Mai mult decat atat, diferentele de presiune a aerului din fiecare anvelopa, va face ca masina sa se incline intr-o parte si implicit volanul va fi greu de folosit. Din aceste cauze, volanul va fi si mai greu de controlat la vitezele mari.

Suportul de directie este uzat

Problemele legate de suportul de directie se manifesta cat inca acesta este rece, imediat dupa pornirea masinii. Problema devine mai putin vizibila dupa ce vehicului se incalzeste, iar lubrifiantul ajunge la toate partile suportului de directie. Cu toate acestea, suportul de directie va trebui inlocuit cat mai repede posibil deoarece, in timp, simptomele se vor agrava.

Lichidul de servodirectie se scurge

Majoritatea autovehiculelor moderne folosesc sisteme de directie asistate electric care depind de lichidul de servodirectie pentru asigurarea unui proces lin de directie. Fluidul se poate scurge prin furtunul slabit sau fisurat, care in cele din urma cauzeaza uscarea pompei de servodirectie si scaderea presiunii in sistem. In anumite cazuri, un nivel scazut al lichidului de servodirectie din rezervor, poate fi motivul pentru care volanul masinii este greoi.

Lichidul de servodirectie este ingrosat

Cu timpul, rezervorul in care se afla lichidul de servodirectie acumuleaza mizerie si resturi, iar din aceasta cauza lichidul va fi mai gros. Astfel, va circula cu greu prin sistemul de directie si va fi dificila lubrifierea tuturor componentelor sale. Prin urmare, volanul masinii va fi greu de rotit, in special la viteze mici. Inlocuirea lichidului vechi cu unul proaspat este cea mai buna solutie, iar rezervorul trebuie umplut in mod regulat pentru evitarea ingrosarii lichidului de servodirectie.

Pompa de servodirectie nu functioneaza in parametri normali

Presiunea din sistemul de directie este asigurata de lichidul de servodirectie si de pompa de servodirectie. Daca pompa de servodirectie de defecteaza, presiunea din sistem va scadea ceea ce va cauza rotirea dificila a volanului. Chiar daca pompa nu va mai functiona deloc, volanul va mai putea fi folosit (cu mare greutate). Inlocuirea pompei de servodirectie trebuie realizata cat mai repede pentru evitarea altor probleme mai costisitoare.