Filtrul de aer este proiectat pentru retinerea oricarui tip de murdarie si alti contaminanti nocivi.

Filtrul de aer joaca un rol important in mentinerea puterii motorului. Pentru a genera putere, motorul masinii combina atat carburantul cat si aerul. Dupa un anumit timp de utilizare, filtrul de aer nu va fi la fel de eficient ca la inceput. Cand acest lucru se intampla, mai putin aer va ajunge la motor si poate duce la probleme mai serioase de-a lungul timpului. De aceea, reviziile auto periodice sunt atat de importante si trebuie realizate la un service auto competent. Trebuie retinut faptul ca schimbarea filtrului de aer este necesara la aproximativ fiecare 15 000 km. Si totusi, cum ne dam seama din timp daca filtrul de aer este murder?

Filtrul de aer pare murdar

Cea mai evidenta cale prin care ne putem da seama daca filtrul este murdar, este sa il verificam pe cont propriu. Cu toate astea, multi soferi nu se gandesc sa il controleze. Filtrele noi sunt albe si curate, in timp ce filtrele folosite se apropie de culoarea maron sau negru din cauza contaminantilor din aer. Atunci cand il verifici asigura-te ca ai la dispozitie o sursa suficienta de lumina. Murdaria aflata pe filtru iti poate arata faptul ca acesta trebuie schimbat, dar este necesar sa fii atent si la alte semne.

Consumul mai ridicat de carburant

Atunci cand motorul masinii primeste mai putin oxigen, acesta va consuma mai mult carburant pentru a produce suficienta putere. Daca observi ca masina ta consuma mai mult carburant, trebuie sa te gandesti serios la schimbarea filtrului. In general, aceasta regula se filtrul de aer al masiniiaplica masinilor mai vechi!

Pornirea greoaie a motorului

Daca pornirea motorului este dificila sau trebuie sa apesi in exces pedala de acceleratie pentru a porni masina, s-ar putea sa fie din cauza cantitatii prea mici de oxigen care ajunge la motor. Cand te confrunti cu o astfel de problema, primul lucru la care ar trebui sa te gandesti este inlocuirea filtrului de aer.

Sunete ciudate ale motorului

Sunetele ciudate care vin de la motor sunt intotdeauna un motiv de ingrijorare. Cand masina sta pe loc cu motorul pornit, aceasta ar trebui sa produca sunete normale de functionare a motorului si mici vibratii subtile. Cu siguranta, sunetele specifice motorului difera in functie de marca masinii si de vechimea acesteia. Daca observi sunete ale motorului (ca de pocnitura sau tuse), care pana acum nu erau prezente, cauza acestora poate fi o bujie murdara. De asemenea, aceste sunete pot fi asociate unui filtru de aer infundat.

Bujii care nu mai functioneaza corect

Bujiile si filtrul de aer sunt componente strans legate ale vehiculului. Un astfel de filtru murdar va inhiba performanta bujiilor. Asigura-te ca le verifici pe amandoua, pentru o eventuala inlocuire. Daca le inlocuiesti pe amandoua, este foarte posibil sa observi o imbunatatire substantiala a performantei masinii.

Martorul „Check engine” este aprins

Acest martor nu trebuie ignorat daca se aprinde la bordul masinii. Una din cele mai intalnite probleme reprezentate de aprinderea martorului Check engine, este depunerea impuritatilor in motor. Aceasta problema afecteaza in mod direct performanta motorului si vizita la un service auto este necesara!

Putere redusa a motorului

Daca accelerarea masinii nu se mai simte la fel de puternica, este posibil ca puterea motorului sa aiba de suferit din cauza lipsei de oxigen. Daca motorul este solicitat mai mult din cauza unui filtru murdar si pentru ca nu primeste cantitatea de oxigen necesara, acesta nu va opera la performanta optima. De fapt, inlocuirea filtrului de aer va imbuntati performanta motorului cu pana la 10%.

Fum negru din teava de esapament

Orice fum negru emis de teava de esapament ar trebui sa te ingrijoreze! Daca combustibilul nu este ars complet in ciclul de combustie, acesta va fi eliminat prin teava de esapament. Orice tip de problema care tine de teava de esapament trebuie diagnosticata cat mai repede posibil de un  service auto profesional.

Miros puternic de combustibil

Cu totii cunoastem mirosul de carburant, iar prezenta acestuia poate indica o problema legata de filtrul de aer. Bineinteles, acest tip de problema poate indica si o scurgere la nivelul rezervorului. Daca vrei sa fii sigur, poti verifica masina de problema mentionata anterior (fumul negru din teava de esapament). Important este sa nu mai conduci masina daca simti ca mirosul de combustibil persista.

Stationarea greoaie a masinii

Incearca sa pornesti motorul masinii si pur si simplu lasa motorul la relanti. Apoi verifica turometrul. Acesta ar trebuie sa fie intre 900 si 1100. Limitele normale au loc in urma imbinarii combustibilului si aerului in camera de ardere. Daca ai un filtru care trebuie inlocuit, aerul din camera va fi limitat. Daca observe ca turometrul scade sau sare mult de 1000, cu siguranta masina are o problema care trebuie rezolvata imediat! Cel mai posibil, problema este legata de un filtru de aer foarte murdar.