Componente auto cel mai frecvent inlocuite
Intretinerea de rutina implica inlocuirea de componente auto care cedeaza in urma uzurii normale sau a lipsei de intretinere corespunzatoare.
Urmatoarele 10 componente sunt cel mai frecvent inlocuite in cazul masinilor sau camioanelor:
-
Bateria
Atunci cand bateria vehiculului are o anumita vechime, nivelul de performanta are de suferit si creste riscul acesteia de a ceda. Daca acest lucru se intampla atunci cand esti departe de casa, vei avea nevoie de „resuscitare” cu ajutorul unor cabluri de pornire (pe care ar trebui sa le ai in portbagaj) si o masina „donatoare”. Stratificarea acida si nivelul scazut de incarcare a bateriei sunt doua dintre cele mai frecvente cauze atunci cand bateria masinii cedeaza. Cu toate acestea, anumite obiceiuri pot duce la terminarea bateriei inainte de vreme: functionarea luminilor si a aerului conditionat atunci cand masina nu este pornita si trasee mult prea scurte care nu permit bateriei sa se incarce 100%. Un obicei sanatos este schimbarea bateriei odata la 4-5 ani, dar si verificarea ei periodica pentru cabluri deteriorate sau alte defecte fizice si de functionare.
-
Luminile exterioare
Luminile de frana, semnalizatoarele, stopurile si alte lumini mici externe tind sa cedeze mai des decat farurile. Pentru ca nu poti observa cand se intampla acest lucru in timp ce te afli in masina, ar trebui sa le verifici in mod regulat inainte de a pleca la drum. Poti apela la un prieten care sa te ajute la testarea luminilor mentionate mai devreme. Becurile arse trebuie inlocuite si testate din nou. Daca nu poti face acest lucru de unul singur, apeleaza la un service auto pentru siguranta.
-
Discurile de frana
Rotoarele impiedica sistemul de franare sa se supraincalzeasca in timpul utilizarii. Cu toate astea, in timp, frictiunea dintre placutele de frana si etriere cauzeaza ineficienta rotoarelor. Daca sunt mult prea uzate, exista riscul aparitiei unei defectiuni de frana (uneori foarte periculoasa). Fii atent la orice sunete asemanatoare cu scartait, macinare (zdrobire), haraitura sau senzatie „pulsatorie” atunci cand franezi. Oricare din cele enumerate mai devreme ar putea indica daune care necesita verificare urgenta.
-
Parbrizul
Murdaria si pietricelele care lovesc parbrizul in timpul condusului pot cauza mici fisuri si zgarieturi fine pe parbriz. Accidentele pot fisura serios parbrizul si il pot distruge. Curatarea regulata a parbrizului poate preveni aparitia zgarieturilor fine, dar o deteriorare mai extinsa ar trebui abordata de specialisti cat mai curand posibil. Poate preveni extinderea unei fisuri prin aplicarea locala a unei benzi transparente si mentinerea unei temperaturi stabile pana cand puteti inlocui parbrizul.
-
Sistemul de monitorizare a presiunii anvelopelor
Mentinerea presiunii corespunzatoare in anvelope este mult mai usoara atunci cand sistemul de monitorizare functioneaza asa cum trebuie, dar atunci cand bateria cedeaza, sistemul poate fi afectat. Sunt doua tipuri de sistem de monitorizare: sistemul indirect citeste presiunea anvelopei din senzorii aflati in franele anti-blocare, determinand daca nivelul de presiune este corect prin monitorizarea numarului de rotatii ale fiecarui pneu in raport cu celelalte; sistemul direct are senzorii localizati in interiorul anvelopelor pentru a asigura o citire cat mai precisa. Sistemul nu mai functioneaza este obligatorie interventia unui service auto specializat.
-
Farurile
Functionarea corecta a farurilor este esentiala pentru siguranta pe timp de noapte. Daca nu ofera suficienta luminozitate, vizibilitatea scazuta poate creste riscul accidentelor rutiere. Feriti-va de pericole punand in practica urmatoarele solutii la cele mai frecvente probleme aparute: inlocuieste becurile arse atunci cand un far nu mai functioneaza; verifica releul, siguranta, instalatia electrica si intrerupatoarele atunci cand ambele faruri nu mai functioneaza; verifica alternatorul daca farurile sunt slabe pentru a exclude problema la nivelul sistemului de incarcare.
-
Bujii
Problemele de performanta cum ar fi dificultatea in pornirea autovehiculului, accelerarea lenta, rateuri si senzatia ca masina ruleaza in gol pot indica nevoia de inlocuire a bujiilor. Acest tip de interventie nu este costisitoare si se recomanda interventia unui specialist auto cat mai repede posibil pentru evitarea aparitiei unor probleme mai grave.
-
Accesul cu telecomanda
Cu toate ca acest tip de acces iti poate fi de mare ajutor in anumite situatii, este bine de stiut ca astfel de sisteme se pot defecta oricand. Una dintre cele mai comune probleme ale accesului fara cheie este epuizarea bateriei din telecomanda, care poate fi usor schimbata. O alta problema este activarea necorespunzatoare a telecomenzii: apasarea fara intentie a sistemului de blocare sau de alarma , lucru care se intampla mai des decat iti poti imagina. Daca sistemul nu merge deloc, iar problema nu este din cauza telecomenzii, apeleaza la un mecanic cu experienta.
-
Manerele usilor si incuietorile
Sunt acele componente ale masinii de care multi nu isi amintesc atunci cand se gandesc la un top ale celor mai uzate parti ale masinii. Utilizarea repetata a mecanismului manual de intrare poate cauza uzura si stricarea incuietorilor. Iata si cateva simptome care indica necesitatea schimbarii incuietorilor: cheia se blocheaza si chiar rupe in incuietoare; cheia poate deschide anumite usi, dar nu pe toate; cheia intra in incuietoare, dar nu se poate roti. In general, aceste probleme sunt de natura mecanica si ar trebui rezolvate pentru siguranta ta si a pasagerilor.
-
Sigurante
Daca te confrunti cu probleme de functionare ale stergatoarelor, semnalizatoarelor, sistemului de incalzire si alte parti ale masinii, s-ar putea ca problema sa fie din cauza sigurantelor. Cu siguranta nu este indicat sa incerci sa rezolvi problema de unul singur, dar poti verifica periodic cutia cu sigurante din masina ta. Daca ceva pare in neregula cea mai indicata varianta este vizita la un service auto profesional cu angajati competenti.