Bobina de aprindere este componenta din vehicul care transforma energia din baterie la un voltaj mai mare pentru a aprinde amestecul combustibil – aer in cilindru.

Bobina de aprindere poate cauza anumite defectiuni atunci cand nu functioneaza in parametri normali. O astfel de problema trebuie intotdeauna rezolvata la un service auto profesional.

Sistemul de aprindere al masinii este alcatuit din baterie, alternator, bobina de aprindere, bujie si distribuitor. Din toate componentele sistemului de aprindere, bobina executa cea mai importanta parte si anume transformarea curentului de joasa tensiune in curentul de inalta tensiune.

O masina obisnuita are baterie de 12V, air bujiile necesita 20 000 – 40 000 volti pentru aprinderea combustibilului. Din acest motiv, bobina este cunoscuta si sub denumirea de transformator compact. Bobina de aprindere este compusa din doua bobine: cea primara si cea secundara.

Bobina primara are curentul de joasa tensiune si este componenta din exterior. Bobina secundara se ocupa cu transmiterea curentului de inalta tensiune. Atunci cand ce 12V trec prin prima bobina se creeaza un camp electromagnetic. In cea de-a doua faza curentul se opreste brusc, iar campul magnetic scade rapid. Acest proces induce curentul de inalta tensiune la a doua bobina, care este trimis catre bujie sau distribuitor, in functie de configuratie.

Semne ca bobina functioneaza defectuos

Masina da rateuri

  1. O masina care da rateuri scoate un zgomot puternic facut de o explozie din pornirea unui motor cu combustie interna. Atunci cand bujiile nu primesc indeajuns de mult curent de la bobina, arderea este incompleta. Cand arderea este incompleta, ramane combustibil nefolosit care va fi eliminat prin teava de esapament mai tarziu. Cateodata, combustibilul nefolosit explodeaza inainte de a fi evacuat, iar acest lucru deterioreaza grav sistemul pe termen lung. O alta cauza a problemei poate fi functionarea defectuoasa a bujiilor sau un amestec de aer-combustibil mult prea dens. Un semn clar al rateului este eliminarea unui fum negru pe teava de esapament impreuna cu un miros puternic de benzina. O astfel de problema trebuie remediata imediat deoarece poate duce la probleme mult mai serioase si o cheltuiala mult mai mare.
  2. Motorul da rateuri atunci cand unul din cilindri nu se aprinde asa cum trebuie sau nu se aprinde deloc. Se pot auzi sunete asemanatoare tusei, se poate simti o miscare sacadata masinii si o vibratie atunci cand este la relanti. Alte cauze cu simptome asemanatoare pot fi probleme la sistemul de alimentare al masinii. bujiile sau fisele pentru bujii. Cand motorul da rateuri, emisiile sunt mult mai mari si pot distruge alte componente ale masinii precum convertorul catalitic. Daca problema se agravaeaza, masina se va opri pur si simplu.

Probleme la bobina de aprindere

Economie scazuta de combustibil

Daca ai masina de ceva timp, cu siguranta stii cat consuma. Daca observi ca parcurgi acelasi drum cu o cantitate de benzina mai mare, s-ar putea sa ai de a face cu o problema la bobina de aprindere. Daca bujiile nu primesc suficienta putere, sistemul va compensa cu mai mult combustibil.

Motorul porneste greu

Aceasta problema este mai intalnita la masinile cu o singura bobina de aprindere. Daca tot sistemul se bazeaza pe o singura bobina, va fi o problema mare atunci cand aceasta nu mai functioneaza corect. Cu toate astea, pornirea greoaie a motorului se poate intampla cu orice tip de configuratie. Daca mai mult de o bujie nu primeste suficienta putere, masina nu va porni deloc.

Daca atunci cand pornesti autoturismul auzi un sunet de clic, cel mai probabil, bobina inca functioneaza. Cu toate astea, o bobina defecta nu va genera curent si nici nu va avea loc vreun tip de aprindere pentru ca arderea/combustia sa aiba loc.

Martorul motor se aprinde

Singurul mod eficient si sigur prin care poti verifica problema care cauzeaza aprinderea martorului motor, este sa apelezi la un mecanic auto priceput.

Scurgere de ulei

Supraincalzirea poate avea loc daca bobina de aprindere nu functioneaza cum trebuie. Din aceasta cauza, poate avea loc scurgerea de ulei. Un alt motiv poate fi uzura excesiva a bujiilor care va obliga bobina sa functioneze la o tensiune mai mare.