Intervalele pentru schimbarea uleiului sunt diferite pentru fiecare masina, in functie de marca, model si anul de fabricatie

Schimbarea uleiului este una din cele mai importante sarcini de intretinere a masinii. Tipul de ulei folosit, tipul motorului, dar si scopul in care respectivul autovehicul se foloseste, sunt doar cateva din motivele pentru care intervalele de schimbare a uleiului pot sa varieze. Este recomandat ca schimbarea uleiului sa aiba loc la un service auto autorizat. Astfel, specialistii auto vor putea sa verifice si alte potentiale probleme ale masinii.

Conditiile in care masina este folosita

Acest aspect este foarte important deoarece are un impact vizibil asupra vehiculului. De exemplu, daca masina este rulata intr-un climat cald, usca si prafuit, intervalul de schimbare se scurteaza. Nu este deloc neobisnuit ca si un ulei premium sa necesite inlocuire la mai putin de trei luni. Unii specialisti auto recomanda inlocuirea uleiului la o luna in conditii desertice, extrem de uscate si daca masina este folosita foarte des.

Si in cazul temperaturilor foarte scazute, uleiul se va degrada destul de rapid. Pentru ca e posibil ca motorul masinii sa nu poata atinge temperaturi normale in conditii extrem de reci, se pot acumula contaminanti in ulei. Daca temperaturile scad pana la -15 grade pentru o perioada mai lunga de timp, lanturile moleculare de ceara care sunt continute in mod normal in ulei vor incepe sa inghete, formandu-se astfel o masa namoloasa care va ramane inghetata. Pentru a mentine uleiul la un nivel de vascozitate optim, este necesar un bloc de incalzire. Motorul masinii va fi afectat in mod negativ daca uleiul este lasat neincalzit. In cazul uleiului sintetic, acesta poate sa ramana in starea de vascozitate optima la temperaturi mult mai scazute, pana la aproximativ – 40 grade Celsius.

intervale pentru schimbarea uleiului de motor al masinii

Motoarele diesel au nevoi specifice

Cu toate ca atat motoarele pe benzina, cat si motoarele diesel functioneaza pe aceleasi principii de baza, modul in care isi ating rezultatele difera. Motoarele diesel actioneaza la presiuni mai mari decat cele pe benzina. Motoarele diesel se bazeaza pe temperaturile si presiunile ridicate din fiecare cilindru pentru aprinderea amestecului combustibil-aer care este injectat pentru furnizarea puterii. Acest tip de motoare functioneaza la un raport de compresie de pana la 25:1. Ele functioneaza in ciclu inchis, adica nu exista sursa externa de aprindere. De asemenea, tind sa impinga contaminantii in uleiul de motor la viteze mult mai mari. Companiile petroliere au dezvoltat uleiuri speciale pentru astfel de motoare, in asa fel incat sa fie mai tolerante la caldura, contaminanti si alti factori legati de aprindere. Datorita acestui aspect, uleiul destinat motoarelor pe diesel este mai rezistent decat cel pentru motoarele pe benzina. Intervalul recomandat pentru schimbarea uleiului in cazul majoritatii motoarelor diesel este intre 15 000 – 25 000 km (in functie de producator). Pentru motoarele diesel de pe automobile schimbarea trebuie facuta la interval de 5000 – 11 000 km. Uleiurile conventionale necesita schimbare la aproximativ 5000 km, pe cand cele sintetice de inalta calitate au nevoie de inlocuire la 11 000 km.

Un caz mai aparte, turboalimentarea

In cazul masinilor cu turboalimentare, gazele de esapament sunt deviate de la fluxul normal catre catalizator si ies pe teava de esapament catre un dispozitiv cunoscut sub denumirea de compresor. La randul lui, compresorul mareste presiunea pe partea de admisie a motorului, in asa fel incat incarcatura combustibil-aer care intra in fiecare cilindru este sub presiune suplimentara. Incarcatura combustibil-aer presurizata creste eficienta motorului si implicit puterea lui. Eficienta suplimentara a motorului si puterea de iesire sunt cele doua avantaje importante ale turboalimentarii. Pe de cealalta parte, turboalimentarea creste temperatura din interiorul motorului. Temperatura crescuta are un efect negativ asupra uleiului conventional premium pana in punctul in care trebuie inlocuit la 8000 km pentru mentinerea puterii si evitarea deteriorarii motorului.

Intervalele pentru schimbarea uleiului variaza

In general, masinile au nevoie de intervale diferite de schimbare a uleiului. Daca uleiul este complet sintetic, intervalul de inlocuire se prelungeste in comparatie cu uleiurile mixte sau cele conventionale. Intr-un climat cald, inlocuirea trebuie sa aiba loc mai repede decat intr-un climat temperat. Aceeasi regula se aplica si in cazul unui climat rece. In final, pentru motoarele diesel si cu turboalimentare, inlocuirea uleiului de motor variaza.