Ce inseamna geometria rotilor?
Geometria sistemului de directie se refera la pozitia rotilor in raport cu pozitia volanului si directia de deplasare. Unghiurile care sunt responsabile pentru directiile de miscare ale fiecarei roti sunt urmatoarele:
Unghiul de convergenta
Unghiul de convergenta este unghiul format de planul vertical al rotii cu planul longitudinal al autovehicului. Un reglaj incorect al acestui unghi va rezulta printr-o uzare asimetrica a anvelopelor, o pozitia incorecta a volanului si prin stabilitate scazuta.
Unghi de convergenta
Unghiul de cadere
Unghiul de cădere al roţilor este unghiul, măsurat în grade, dintre linia mediană a rotii şi perpendiculară pe sol, atunci când se priveşte vehiculul din fata.
Unghi de cadere pozitiv
Unghi de cadere negativ
Efectele unui ungi de cadere incorect se traduc prin uzarea incorecta a anvelopelor si stabilitate scazuta in timpul virajului.
Unghiul de “fuga” (inclinatie longitudinala a axei pivotului)
Ungiul de fuga este ungiul format de axa pivotului si planul longitudinal perpendicular pe sol privind autovehiculul din lateral.
Inclinatie longitudinala a axei pivotului
Reglajul acestui unghi influenteaza stabilitatea in timpul virajului. De asemenea este unghiul responsabil pentru ghidarea rotilor catre directia de mers dupa efectuarea unui viraj.
Unghiul de inclinatie transversala a axei pivotului
Este unghiul format de planul rotii si axa transversala a pivotului. Efectele unui reglaj necorespunzator asupra acestui unghi pot afecta stabilitatea autoturismului precum si tendinta de a indrepta rotile spre directia de mers dupa efectuarea unui viraj.
Inclinatie transversala a axei pivotului