Aerul conditionat al masinii: cum functioneaza
Aerul conditionat al masinii functioneaza aproape la fel precum sistemul de aer conditionat de acasa.
Aerul conditionat al masinii are scopul principal de a racori interiorul autoturismului. De fapt, in ziua de azi este destul de greu sa ne imaginam un vehicul modern care sa nu aiba aceasta optiune. Cum am putea calatori cu masina in zilele calde de vara fara sa avem posibilitatea de a controla temperatura? De obicei, cand avem probleme cu aerul conditionat al masinii, apelam la un service auto. In schimb, nu cunoastem intregul sistem de functionare al acestuia.
Componentele unui sistem de aer conditionat auto
Compresorul
Este considerat inima intregului sistem. Are rolul de a „compresa” agentul frigorific astfel incat acesta se va transforma dintr-o stare gazoasa intr-o stare lichida. Compresorul se conecteaza la arborele cotit prin intermediul centurii de antrenare. De fiecare data cand aerul conditionat este pornit, compresorul pompeaza agentul frigorific gazos sau vaporizat la condensor.
Condensorul
Transforma vaporii de apa sau umezeala din aerul cald in stare lichida. Este usor de recunoscut in masinile cu sistem de aer conditionat modern pentru ca verificarea acestuia este la indemana, find pozitionat in fata radiatorului. Aerul care circula prin condensor este racit prin agentul frigorific de inalta presiune.
Evaporatorul
Este singurul care se afla in habitaclu. Restul componentelor se afla in compartimentul motorului. Aerul rece din dezumidificator circula prin centrul evaporatorului. Pe masura ce aerul din cabina circula prin conducte, acesta este impins prin centrul evaporatorului si caldura este eliberata. Astfel, aerul eliberat in habitaclu va fi uscat si rece.
Dezumidificatorul
Pregateste agentul frigorific pentru intrarea in evaporator.Serveste drept rezervor pentru agentul frigorific in timp ce inlatura orice urma de umezeala. In cazul in care umezeala nu este inlaturata corespunzator, se poate forma gheata care duce la blocaj si deteriorare mecancia.
Supapa de expansiune
Este granita dintre partea de inalta presiune a sistemului si partea scazuta a presiunii. Aceasta componenta permite expansiunea agentului frigorific de inalta presiune care vine din dezumidificator. Datorita expansiunii are loc o reducere a presiunii.
Agentul frigorific
Nu este practic o componenta a sistemului de aer conditionat al masinii, dar este factorul vital. Fara el, caldura nu ar putea fi inlaturata din sistem, iar aerul rece nu s-ar mai forma.
Procesul de racire al aerului in sistemul de aer conditionat auto
Acum ca stim ce rol are fiecare componenta, putem spune ca este evident modul de functionare al aerului conditionat al masinii.
- Compresorul comprima agentul frigorific, transformandu-l din stare gazoasa in stare lichida.
- Agentul frigorific lichid circula printr-o serie de tuburi din condensor.
- Agentul frigorific se muta apoi in dezumidificator. Este inlaturata umezeala ducand la un agent frigorific mai rece. In acelasi timp se mentine integritatea intregului sistem.
- Agentul frigorific rece si in stare lichida circula prin supapa de expansiune. Este redusa presiunea lichidului, permitand astfel o trecere mai usoara in evaporator.
- Agentul frigorific lichid de presiune scazuta trece prin evaporator. Aerul care vine din habitaclu este tras in evaporator si imprastiat prin centrul evaporatorului. Pentru ca agentul frigorific este mai rece, caldura se muta din aer in agentul frigorific. Aerul care iese din evaporator este rece. Ventilatoarele ajuta la suflarea aerului rece prin gurile de aerisire si permite racorirea aerului din interiorul masinii.