Vibratul masinii in timpul condusului
Vibratul masinii este adesea o problema intalnita la vehiculele cu o vechime mai mare de aproximativ 3-4 ani.
Vibratul masinii este un simptom care apare gradual si care devine destul de enervant din momentul in care nu-l poti ignora. Pentru un diagnostic complet si exact, cel mai indicat este sa apelezi la un service auto multimarca care sa iti puna la dispozitie un mecanic auto cu experienta.
Cu toate astea, e bine sa stim de ce masina tremura si cum ne putem da seama din timp, inainte ca simptomele sa se agraveze si sa genereze costuri mai mari.
Probleme la motor
Daca motorul nu primeste cantitatea corecta de aer sau cumbustibil necesara pentru a functiona fara probleme, pot aparea anumite simptome similare unui cutremurat sau zdruncinari. Alte simptome legate de probleme ale motorului pot fi:
- un tremurat sau o sacadare atunci cand apasam pedala de acceleratie
- un tremurat brusc atunci cand masina atinge un anumit interval de viteza
- masina ruleaza normal pentru o perioada de timp ca apoi sa inceapa sa tremure
Simptomele de mai sus ne pot avertiza ca exista o problema cu bujiile sau cu firele conectate la ele. De asemenea, trebuie sa luam in considerare ca filtrul de aer poate fi murdar sau filtrul de combustibil este infundat.
Suporturile pentru motor sunt defecte
Suporturile pentru motor sunt realizate din metal si cauciuc. Partile din metal au rolul de a asigura integritatea structurala si de a mentine la locul sau tot ce se afla sub capota. Partile din cauciu absorb vibratiile motorului. In timp, aceste componente se uzeaza si trebuie inlocuite periodic. Din cauza uzurii lor vom observa un tremurat al masinii concentrat in partea din fata.
Probleme cu franele
Daca vibratul masinii apar sau se intensifica odata cu apasatul pedalei de acceleratie, un rotor de frana uzat sau deformat poate fi cauza. Rotorul este acel disc metalic, argintiu specific vehiculelor cu sistem de franare cu disc. In cazul uzurii foarte puternice, discul se va deforma. Pentru a functiona normal, rotorul trebuie sa aiba o suprafata uniforma. Placutele de frana si etrierele nu vor putea obtine o aderenta uniforma in cazul unui rotor deformat. Din aceasta cauza, masina va vibra de fiecare data cand pedala de frana este apasata.
Probleme cu osia masinii
Daca o axa/osie se indoaie (de exemplu in urma unei coliziuni) poate aparea vibratia care se intensifica odata cu cresterea vitezei. Totodata, si arborele de transmisie va avea nevoie de o inspectie, deoarece si acesta poate cauza tremuratul masinii in timpul condusului. Arborele de transmisie are rolul de a transfera puterea motorului spre puntile si rotile din spate ale masinilor cu tractiune pe spate.
Probleme cu directia
Atunci cand conducem o masina noua, putem observa ca sistemul de directie este ferm si sensibil. Pe de cealalta parte, o masina mai veche, nu va mai avea un sistem de directie la fel de receptiv. Cu alte cuvinte, cu cat este masina mai noua, cu atat o vom simti ca raspunde mai repede si mai precis atunci cand intoarcem volanul intr-o anumita directie.
Componentele sistemului de directie sunt expuse uzurii, iar aceste lucru se intampla treptat, astfel incat nici nu vom observa. Sunt atat de multe piese mici care sunt puse in miscare si care sunt conectate la volan si la rotile masinii, iar odata ce ele incep sa se uzeze, rotile masinii nu vor mai raspunde in aceeasi masura. Desigur, daca componentele sistemului de directie nu sunt uzate la maxim, vom putea conduce masina in continuare, dar jocul acestor piese pot provoca vibratii.
Probleme la servodirectie
Daca masina tremura sau vibreaza doar atunci cand viram stanga sau dreapta, cel mai probabil sunt probleme cu servodirectia. In acest caz, este necesara o inspectie a furtunurilor din sistemul de servodirectie sau a rezervorului pentru verificarea unor eventuale scurgeri. Daca problema este la sistemul de servodirectie, putem verifica prin intoarcerea volanului atunci cand masina este parcata si vom simti aceleasi vibratii.
Jantele nu sunt echilibrate corespunzator
Cateodata, nu sunt de vina anvelopele, ci jantele pe care sunt montate. Acestea pot cauza vibratiile masinii.
Pe marginea jantelor, daca ne uitam cu atentie, putem observa patratele metalice, asemenea magnetilor de frigider. Aceste patrate metalice sunt greutati pentru echilibrarea jantelor. Pentru a le observa mai bine trebuie sa intoarcem volanul la maxim in timp ce masina este parcata. Greutatile de echilibrare a jantelor pot fi localizate fie pe interior sau exterior. Daca sunt acoperite de noroi sau sunt murdare, este bine sa le curatam.
Rotile care nu sunt echilibrate corespunzator pot cauza vibratul masinii in timpul sofatului. Este o problema destul de greu de diagnosticat. De aceea, trebuie sa apelam la un specialist pentru verificare si echilibrare.
Jantele sunt indoite sau deteriorate
Orice deteriorare a jantelor poate cauza vibratii ale masinii. Doar un specialist cu un echipament corespunzator poate determina nivelul de uzura sau deteriorare a jantelor. In foarte multe cazuri este necesara inlocuirea jantei. Din pacate, gropile sau orice denivelare a carosabilului poate cauza denivelari ale jantelor. Prin urmare, printre cele mai frecvente cauze ale vibratiilor masinii se afla deteriorarea jantelor.
Anvelope cu profil scazut
Anvelopele cu profil scazut sau cu profil in V sunt din ce in ce mai cunoscute datorita masinilor electrice sau hibride. Aceste tipuri de anvelope au o capacitate de franare crescuta si asigura o aderenta corespunzatoare. Cu toate astea, anvelopele cu profil in V nu fac sofatul mai placut. Ele sunt mai dure si mai grele si nu absorb imperfectiunile asfaltului. De aceea, este posibil ca sursa vibratiilor masinii sa fie acest tip de anvelope cu profil scazut.
Anvelopele uzate
Anvelopele vechi sau foarte uzate cauzeaza adesea vibratul masinii din timpul condusului. Anvelopele sunt singura componenta a unui vehicul care au contact direct cu carosabilul. In acelasi timp, este foarte cunoscut faptul ca anvelopele au o durata de viata relativ scurta. Daca ar fi sa compunem o lista a problemelor legate de anvelope care cauzeaza vibratiiile masinii, aceasta ar fi mult prea lunga. In schimb, le vom mentiona pe cele mai importante:
- uzura neuniforma
- forma anvelopelor nu mai este perfect rotunda si ruleaza inegal
- presiunea este prea scazuta
- anvelopele sunt foarte vechi