Luni-Vineri 8:00 - 18:00, Sambata 8:00 - 14:00
  • Telefon

    +4 0786 288 659

  • E-mail

    office@autok9.ro

  • Contact
 Despre importanta anvelopelor

Despre importanta anvelopelor

Putem observa cu usurinta faptul ca in ciuda multitudinii de mijloace de informare de astazi inca exista multe persoane care nu dau suficienta importanta anvelopelor care le echipeaza autovehiculele.

Este un lucru foarte comun ca oamenii ori sa nu se intereseze deloc de acest subiect, ori – in cel mai bun caz – sa tina seama doar de aspecte precum ”sa fie la dimensiuni” sau ”sa fie de vara/iarna”. Este un lucru ingrijorator deoarece ignorand sau aratand interes scazut pentru acest subiect exista o foarte mare posibilitate de a aparea probleme grave de siguranta rutiera. si poate cineva se intreaba ”De ce?”. Deoarece anvelopele sunt singura legatura de contact a autovehiculului cu carosabilul si pot reprezenta diferenta dintre un drum sigur si un eveniment rutier cu consecinte nefaste.

Nu are nici o importanta cat de puternic este si cat de bine merge motorul, cat de solida este constructia autovehiculului sau cat de bine franeaza.

Da, toate astea nu au nici o importanta atata timp cat totul se rezuma la anvelope si la cat de eficient pot transmite aceste calitati catre sosea, catre suprafata de rulare. Nu numai ca oamenii ar trebui sa fie atenti la starea anvelopelor dar ar trebui sa stie sa citeasca o anvelopa, sa faca deosebirea intre anvelope bune si anvelope proaste, intre anvelope ieftine si anvelope scumpe si sa tina cont de modul in care constructia si starea unei anvelope influenteaza comportamentul vehiculului in conditii meteo variate.

  1. Atentie la alegerea dimensiunii!  O dimensiune de anvelopa nepotrivita vehiculului poate duce oriunde, de la un mic disconfort in mers pana la un impediment serios in manevrabilitatea acestuia. Marimea potrivita este indicata de regula in manualul de utilizare sau in cartea de identitate a vehiculului. Vom discuta putin mai tarziu despre cum se citeste corect o anvelopa.
  2. Daca autovehiculul este condus intr-un anumit anotimp este ideal sa fie utilizate anvelope special create strict pentru acel sezon. Pentru vara trebuiesc folosite anvelope de vara iar pentru iarna cele mai potrivite sunt, evident, anvelopele de iarna! Exista un oarecare compromis constituit de anvelopele ”all-season”. Problema este ca aceste anvelope se comporta decent in toate anotimpurile, mai putin iarna in conditii extreme ale vremii cand pot pune probleme serioase datorita compozitiei (este foarte greu sa realizezi o compozitie care sa se comporte bine atat la temperaturi ridicate cat si la temperaturi scazute, fara sa mai vorbim de temperaturile extreme). Este de evitat folosirea anvelopelor ”all-season” in timpul iernii.
  3. Evitati deasemenea sa folositi doua anvelope de iarna imperecheate cu doua de vara, sau alte combinatii intre perechi de anvelope specifice anotimpurilor diferite. Nu conteaza cat de mult incearca cineva sa va convinga ca ”merge si asa”! Utilizand doua seturi ce au ca destinatie anotimpuri diferite, autovehiculul va avea comportament diferit pe fata in comparatie cu spatele. Exista o diferenta de aderenta, nu? Prin urmare acest lucru este un factor important de risc. in mod sigur nu incanta pe nimeni ideea derapajelor necontrolate, mai ales in situatii in care este absolut riscant sa se intample asta (conditii meteo severe, drumuri periculoase, zone cu prapastie sau cu declivitate ridicata, drumuri foarte aglomerate sau combinatii intre acestea).
Cum se citeste o anvelopa
Inlocuirea anvelopelor la service auto Bucuresti

Multi stiu, putini cunosc, faptul ca peretele lateral al anvelopei furnizeaza informatii deosebit de importante despre aceasta. inafara de dimensiunea sa, putem gasi indicii de incarcare maxima, de viteza maxima sau perioada in care a fost fabricata anvelopa. ”Conteaza cand a fost fabricata anvelopa? Doar nu e vorba de un iaurt ca sa expire!” ar spune unii. Conteaza foarte mult deoarece anvelopa este fabricata din cauciuc iar cauciucul este un material care isi schimba proprietatile odata cu trecerea vremii. Cu atat mai mult daca a fost depozitat in conditii improprii. O anvelopa impecabila ca si uzura dar veche de opt ani poate fi buna de aruncat la gunoi. Dar sa vedem totusi cum se citeste corect o anvelopa, ce ne poate spune informatia scrisa pe ea si cum o putem interpreta.

Sa presupunem ca avem o anvelopa pe care este scris:

205 / 65 R 16 92H DOT CC9L-1105

Acestea sunt in principiu cele mai importante informatii care se pot citi pe o anvelopa.

Ca sa o luam in ordine, avem:

1. Latimea sectiunii (205) – reprezinta latimea sectiunii anvelopei, masurata in milimetri. Masuratoarea se face de la perete la perete. in acest exemplu avem o latime de 205 mm.

2. Raportul de aspect (65) – reprezita inaltimea anvelopei si consta intr-un procent din latimea acesteia. Mai precis, in acest exemplu, 65% din 205, deci 133.25 mm.

3. Tipul constructiei (R) – tipul constructiv al anvelopei, in acest caz R de la Radial, care este constructia standard pentru autovehiculele de pasageri din ultimii douazeci de ani.

4. Diametrul (16) – indica diametrul rotii / jantei, in inch. in acest exemplu avem o janta de 16”.

5. Indicele de incarcare (92) – indica greutatea maxima pe care o anvelopa o poate suporta. Indicele de incarcare poate avea valori cuprinse intre 0 si 279. La autoturisme variaza in mod tipic intre 75 si 105. Pentru referinta se poate vedea Tabelul A.

6. Indicele de viteza (H) – indica faptul ca anvelopa respecta un standard minim in ceea ce priveste atingerea si sustinerea unei anume viteze de deplasare. in general un indice cat mai mare se traduce intr-o manevrabilitate si o siguranta sporita la viteze cat mai mari. Mai multe informatii despre indicele de viteza se pot vedea in Tabelul B.

7. DOT – indica faptul ca anvelopa respecta sau depaseste standardele stabilite de catre Departamentul de Transport al Statelor Unite. in exemplul curent CC9L este un indicativ al fabricii de provenienta si al categoriei de dimensiune iar 1105 reprezinta data la care a fost fabricata anvelopa si anume saptamana 11 a anului 2005.

Tabelul A – indicii de greutate si corespondetele lor:
Indice incarcareCapacitate incarcarepounds (kg)*Indice incarcareCapacitate incarcarepounds (kg)*
71761 (345.5)911356
72783921389
73805931433
74827941477
75853951521
76882961565
77908971609
78937981653
79963991709
80992 (450.36)1001764 (800.85)
8110191011819
8210471021874
8310741031929
8411021041984
8511351052039
8611681062094
8712011072149
8812351082205
8912791092271
901323 (600.64)1102337 (1061)

*capacitate de incarcare pentru fiecare roata a vehiculului si nu pentru tot ansamblul

Tabelul B – Indicii de viteza si corespondentele lor:
Indice de vitezaViteza maxima admisa mph (km/h)
N87 (144 km/h)
P93 (154 km/h)
Q99 (164 km/h)
R106 (176 km/h)
S112 (187 km/h)
T118 (195 km/h)
U124 (205 km/h)
H130 (215 km/h)
V149 (247 km/h)
W168 (278 km/h)
Y186 (308 km/h)
Z149+ (peste 247 km/h)
Cateva ”mituri” legate de anvelope si abordarea lor corecta

Tinand cont ca subiectul anvelopelor este unul care de cele mai multe ori nu este abordat cu seriozitate, exista anumite aspecte putin sau deloc cunoscute de catre posesorii si utilizatorii de autovehicule. Multe dintre ele au degenerat in adevarate ”mituri”, adica lucruri gresite care par reguli dupa care am putea sa ne ghidam crezandu-le adevarate. Vom prezenta cateva dintre cele mai importante.

presiunea anvelopelor
1. Sistemul de monitorizare a presiunii in pneuri se asigura ca mereu am anvelopele umflate in mod corect

Adevarul este ca acest sistem (TPMS) nu va avertiza utilizatorul decat in momentul in care presiunea scade sub 25% din presiunea recomandata de producator. Aceasta presiune va fi cu mult sub limita admisa pentru a conduce in conditii de siguranta si cu foarte mult sub limita ceruta pentru incarcarea maxima admisa. Acest sistem de monitorizare este util pentru a avertiza in ”ultima secunda” inainte de o cedare iminenta a pneului si nu ca o monitorizare permanenta a presiunii corecte.

Este bine ca orice utilizator sa aiba un manometru corect calibrat cu care sa verifice presiunea in anvelope. in caz contrar trebuie mers periodic la un service de roti pentru a asigura o presiune corecta in permanenta. in conditii normale o anvelopa pierde pana la 1 PSI pe luna iar, conform statisticilor, cei mai multi proprietari verifica presiunea anvelopelor aproximativ odata la sase luni!

2. Cand se inlocuiesc numai doua anvelope, acestea se aseaza pe fata

Experienta a aratat in absolut toate cazurile faptul ca anvelopele spate sunt deosebit de importante in stabilitatea autovehiculului. Fara stabilitate virajele sau franarea in conditii de umezeala sau polei pot cauza o rotire necontrolata. Daca exista doua anvelope noi pe partea din fata acestea vor dispersa foarte usor apa in timp ce anvelopele mai uzate aflate pe spate vor trece pe deasupra apei sau a altor suprafete alunecoase si practic vor fi literalmente ridicate putin de la nivelul carosabilului. Prin urmare la un viraj mai accentuat (si nu numai!) spatele masini nu va pastra directia dorita si masina se va rasuci necontrolat.

Nu incape nici o discutie in plus asupra acestui lucru, chiar daca unii ”cunoscatori” ar afirma contrariul. Prin urmare indiferent daca tractiunea se afla pe fata, pe spate sau pe toate cele patru roti, un set nou de anvelope se va monta intotdeauna in spate si nu in fata.

Explozia anvelopelor
3. Anvelopa este in pericol de a exploda in cazul in care presiunea depaseste ”presiunea maxima” inscrisa pe peretele lateral al acesteia

Adevarul este ca numarul ce se gaseste in rubrica ”max pressure” (presiune maxima) pe anvelopa nu are nici o legatura cu presiunea la care o anvelopa ar putea exploda. Numerele ce afiseaza ”presiune maxima” si ”incarcatura maxima” indica presiunea la care anvelopa poate cara maximul de greutate. O anvelopa noua, de calitate, nu va exploda nici la un multiplu al ”presiunii maxime”. in orice caz, lovirea unui obstacol ascutit sau foarte proeminent la o explozie anvelopa presiune foarte mare poate cauza intr-adevar o cedare a anvelopei.

4. ”Presiunea maxima” inscrisa pe anvelopa ofera maximul de aderenta in viraje

Este doar o coincidenta faptul ca multe anvelope de categorie inferioara ofera o aderenta sporita la 40 psi sau mai mult. Dar nu este mai mult decat o simpla coincidenta.

5. Anvelopele cu profil jos asezate pe jante cu diametru mare imbunatatesc manevrabilitatea

In principiu, din cauza peretilor josi ai acestor anvelope, raspunsul pe care soferul il are atunci cand misca volanul este mult mai bun. Acest lucru da o impresie (de multe ori gresita) ca anvelopa are foarte multa aderenta. insa imediat dupa acea miscare doar compozitia si forma profilului contribuie la cat de bine adera anvelopa la drum. Mai mult, combinatia dintre roti de diametru mare si anvelope cu profil jos este de regula mai grea decat varianta de echipare originala. Asta inseamna ca suspensia va avea mai mult de lucru sa tina ansamblul in contact cu drumul.

Ca si regula simpla si general valabila, la achizitionarea de anvelope noi trebuie sa aveti grija ca cele inscrise pe ea sa corespunda cu cerintele fabricantului autovehicului ce se gasesc fie in manualul acestuia, fie pe website-ul producatorului sau in cartea de identitate a autovehiculului.

Nu mai ignorati deci importanta anvelopelor! Fiti atenti la starea lor si schimbati-le la momentul potrivit. Daca nu va pricepeti apelati la un specialist.

Service Auto K9 va poate ajuta oricand cu sfaturi asupra starii anvelopelor dumneavoastra, necesitatii schimbarii lor precum si ce marca/model ar fi potrivit pentru bugetul si autovehiculul dumneavoastra.

Lasă un Răspuns